가. ITIL Service
1) Delivering value to customers
2) without the ownership of specific cost and risks
3) by facilitating outcomes customers want to achive
4) Not the hardware or the physical infrastructure
나. Output과 Outcome
(1) Output
-A tangible or intangible deliverable of an activity
(2) Outcome
-The result of carrying out an activity
A result for stakeholder enabled by one or more outputs
다. Service Consumption
-Activities performed by an organiation to consume services
-Service Actions performed by users
(user: 현업, IT Provider: IT관련 부서)
라. Stakehoder
-have an interest in an organization, project, services
-IT provider, customer, user
(1) IT service provider
내외부 고객에게 서비스를 제공하는 부서 또는 팀
(2) customer
- Service provider에게 상품이나 서비스를 구매하거나 서비스 수준 목표를 정의하고 동의하는 사람 (내/외부 customer)
(3) user
-서비스를 사용하는 사람
마. Supplier
-상품 쪼는 서비스를 제공하는 제3자
바. Sponsor
-서비스 소비를 위한 예산을 소비하는 자
사. Service consumer
-고객, 사용자, 스폰서 등을 통칭하는 말
'ICT 관련 동향 > ITIL 4' 카테고리의 다른 글
Guiding Principles (0) | 2022.12.29 |
---|---|
Service Value System (0) | 2022.12.28 |
Four dimensions of service management (0) | 2022.12.27 |
Service Management (0) | 2022.12.27 |
ITIL 4의 개요 (0) | 2022.12.26 |
댓글